Terra Qi voor voetreflexogie, sterke voeten training en minimalistische schoenen

Heeft de natuur het zo bedoeld?

Wandelen op schoenen is deel van onze westerse cultuur en 

de oorzaak van vele lichamelijke klachten aan rug, heup, knie en de voet zelf.

 

Een voet heeft 26 beenderen, 33 gewrichten, 19 spieren, 19 pezen en 107 ligamenten (band van bindweefsel om een gewricht). Daardoor is de voet speciaal gemaakt om te bewegen en te belasten. Op ongelijke ondergronden met boomwortels, stenen en wat al niet meer. Een soepele voet vouwt zich over de obstakels heen. De tenen zorgen voor afwikkeling tijdens het lopen. De enkel kan ver buigen zodat je rechtop blijft op een helling.

 

In schoenen van nu beweegt de voet zelf niet of nauwelijks meer. Spieren worden zwakker, waardoor klachten kunnen ontstaan: platvoeten, pijnlijke voeten, een doof gevoel, hielspoor, hallux valgus, hamertenen. Omdat de voet de basis is kunnen ook in de rest van het lichaam klachten ontstaan; zoals knie-, heup- en rugklachten.

Tenen in minimalistische schoenen kunnen bewegen en de voeten krijgen een massage door de ondergrond waarop je loopt.

 

4 x Dit klopt niet aan de 'normale' schoen, te koop in de meeste schoenwinkels:

Vier schoenkenmerken matchen niet met onze natuurlijke voetvorm en voetfunctie:

 

  • Een natuurlijke voet is heel soepel en lenig waardoor er veel schokdemping plaatsvindt. De schoen, met zijn stugge zool en stevig materiaal aan de bovenzijde, pakt onze voet in. Tijdens het lopen wikkelt de schoen af ipv dat de voet dit doet. De voet verliest zijn lenigheid, wordt stug en stijf en is minder goed in staat om schokken op te vangen. De kans op voetklachten als hielspoor vergroten hierdoor.

 

 

 

 

 

  • Het gebied rondom de tenen loopt taps toe, waardoor tenen naar elkaar toe worden gedrukt. Tenen die meer verspreid staan (zoals bij mensen die niet of nauwelijks schoenen dragen), zorgen voor meer stabiliteit tijdens wandelen, rennen, springen, dansen, enz, enz. Een te kleine en te smalle schoen vergroot de kans op een grote scheve teen (hallux valgus). 

Links de natuurlijke en rechts de geschoeide voet.

  • Verder zit er in de meeste schoenen een hakverhoging.           

De beste schoen is... GEEN schoen!

De beste schoen is GEEN schoen. Maar omdat we ons niet meer kunnen voorstellen om blootvoets te lopen, zijn er alternatieven die onze voeten niet in de weg zitten, namelijk minimalistische schoenen. Dit is een schoen die het blootvoets lopen nabootst en toch onze voeten beschermt tegen scherpe voorwerpen, hitte, koude en schuring.

 

Dit zijn de kenmerken van minimalistische schoenen:

  • Dunne flexibele zool en bovenwerk: de zool kun je met één hand buigen en het bovenwerk beweegt mee.
  • Platte zool: geen hielverhoging of 'gelifte' bovenkant.
  • De schoen is het breedst bij de tenen.

Merken:

 

Leguano

 

Vibram Furoshiki

  • De 'gelifte' voorkant van de schoen zet onze tenen permanent in een kleinere hoek ten opzichte van de middenvoetsbeentjes. De tenen worden minder beweeglijk en verliezen kracht om mee af te zetten. Tenen worden hamer- en klauwtenen. De peesjes die met de tenen in verbinding staan  verkorten, want functieverlies (worden zichtbaar op de voet). Dit zorgt er ook voor dat de voorvoet

steeds stijver wordt, waardoor ze nog minder hun functie kunnen vervullen. Tenen horen in lijn met de hiel te staan, zodat ze kunnen helpen met de afwikkeling van de voet tijdens het lopen.

De persoon links draagt hakken, waardoor het bekken kantelt, de onderrug kromt en de kuitspieren verkorten. Het zwaartepunt verschuift naar de bal van de voet. Dit zorgt uiteraard voor extra druk op de voorvoet. De persoon rechts loopt blootvoets; de hiel en de tenen bevinden zich op hetzelfde niveau, knieën, heupen en rug staan in de meest natuurlijke stand die mogelijk is. Extra druk op de voorvoet kan een hallux valgus, metatarsalgie, Morton's neuroom veroorzaken.

Bevrijd je voeten en laat je voeten het blootvoets lopen ervaren met minimalistische schoenen!

 

Klik hier voor mijn flyer.